Kako možete da napravite sistem gde ste sigurni da mazivo u ležaju radi efikasno? Dobijanje tačnih odgovora je od kritične važnosti za produženje životnog veka ležajeva i njihovih performansi. Počinjemo ovu seriju članaka detaljima o procedurama odmašćivanja ležajeva. Nastavićemo sa člankom o odgovarajućoj količini maziva za punjenje ležajeva i drugim faktorima koji će poboljšati performanse ležajeva.
Pouzdanost ležajeva postaje sve kritičnija i zbog toga otklanjanje postojećih tragova ulja, masti i antikorozivnih premaza dobija na važnosti. Prekrivanje kontaktne površine podmazujućim filmom će biti poboljšano njenim adekvatnim čišćenjem. Otklanjanje starih ulja, masti i premaza će takođe eliminisati bilo kakvo potencijalno neslaganje koje možda postoji između starog i novog maziva. Pre primene silikonskih i PFPE maziva, uvek se savetuje otklanjanje starih maziva i antikorozivne zaštite sa novog ležaja.
Postojeći površinski premazi mogu da deluju kao odvajači koji sprečavaju da nova mast adekvatno prekrije kuglice i staze ležajeva. Za ležajeve koji rade na velikim brzinama (nDm (brzinski faktor) > 800,000), ili kada se koristi specijalno mazivo, čista, suva površina je izuzetno važna da bi se obezbedilo odgovarajuće prijanjanje između matriksa ugušćivača masti i površina ležajeva.
Mnogi proizvođači ležajeva isporučuju svoje proizvode zaštićene uljanim filmom ili antikorozivnim sredstvom. Ako je ovaj premaz nanet u minimalnoj količini i ako je kompatibilan sa izabranim mazivom, onda predhodno čišćenje nije neophodno. Važno je da se o ovoj situaciji razgovara sa proizvođačem ili dobavljačem ležaja i maziva.
Korišćenje rastvarača koji isparavaju bez ostataka za čišćenje ležajeva pruža optimalne uslove za podmazivanje. Pre korišćenja pogodnog industrijskog rastvarača, važno je konsultovati Bezbednosne liste (MSDS) radi uvida u ograničenja i uputstva za njihovu primenu.
Najefikasniji rastvarači koji isparavaju bez ostataka su bili CFC-113 (Freon® TF) i metil hloroform (1,1,1 Trihloroetan). Međutim, zbog zabrane korišćenja hemikalija koje oštećuju ozonski omotač ovi tipovi rastvarača se ne smeju koristiti. U tom slučaju treba koristiti najbolji dozvoljeni rastvarač.
Uslovi primene kao i stepen zaprljanosti će odrediti koliko čišćenja je potrebno ili je neophodno ultrazvučno čišćenje.
U toku sušenja delovi postaju izloženi mogućnosti nastanka atmosferske korozije. Ako delove nije moguće odmah podmazati, pre skladištenja ih treba premazati disperzijom istog maziva koje će biti korišćeno za podmazivanje.
Sa kakvim se problemima susrećete u podmazivanju ležajeva? Podelite komentare sa nama.
(Izvor: Klüber Lubrication NA LP)